KAR1SMA (KARISMA) : Tiada Borang Permohonan Diedarkan

.
.

KAR1SMA (KARISMA) : Tiada Borang Permohonan Diedarkan

Satu pasukan khas akan turun padang untuk mengesan kumpulan sasar di bawah Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) yang belum menerima bantuan kerajaan menerusi program Kebajikan Rakyat 1Malaysia (KAR1SMA) @ Hati Rakyat.

Ketua Setiausaha KPWKM Datuk Seri Dr Noorul Ainur Mohd Nur berkata pasukan itu juga akan mengenal pasti kumpulan yang tidak termasuk dalam Jaringan Keselamatan Sosial.

Beliau berkata program KAR1SMA berkonsepkan ‘outreach’ bagi mendekati dan mendampingi rakyat sekali gus melakukan verifikasi bagi mengenal pasti individu yang layak menerima bantuan di peringkat akar umbi.

“Oleh yang demikian, tiada sebarang borang permohonan akan diedarkan bagi tujuan tersebut,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Jumaat lepas, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan pelaksanaan program Karisma Hati Rakyat di bawah KPWKM membabitkan peruntukan kerajaan sebanyak RM50 juta.

Di bawah program yang bakal memberi faedah kepada 200,000 penerima, baucar RM200 akan diberi kepada setiap penerima yang layak di Semenanjung manakala RM300 untuk penerima di Sabah dan Sarawak secara “one-off” atau sekali sahaja.

Sumber : http://www.bernama.com/bernama/v7/bm/newsindex.php?id=929015

Tagged with 

54 thoughts on “KAR1SMA (KARISMA) : Tiada Borang Permohonan Diedarkan

  1. Jong Shak Chin says:

    Mak saya nak dapat baucer rm300…..macam mana cara utk dapat baucer tersebut

  2. where can we pick the all – KR1SMA forms
    or who can we contact please

  3. bolehkah saya dapat bantuan dari karisma 1malaysia

  4. norhayati binti sukarno says:

    mohon bantuan baucar kar1sma di kelantan.

  5. oo..tak ada borang..patutlah try search tiada. tq admin for the info on karisma malaysia puas i cari utk fren

  6. bagaimana nak dapatkan borang pemohonan karisma 1malaysia? bolehkah saya mendapat bantuan tersebut?

  7. salam….mcmana saya nak mohon batuan karisma hati rakyat ni…..
    saya tinggal di bandar baharu, kedah

  8. Alias Ibrahim says:

    There is a living case of a Polis Hutan widow.Married for over 25 years.When her husband passed away, she has no pension. Because her husband married her a short time after his retirement. Now, she is so sick.And she cannot walk. Will the Government look into such a sad case?To make matters worst, she has no children out this marriage.

  9. dah tiada borang,macam mana cara nak memohon…

  10. siapa2 kah sahaja yg layak dapat bantuan ni? yg gaji seisi rumah berapa RM?

  11. Subaletchimy Porthinaicker says:

    Please let me know where can i apply for Kar1sma. I am a senior citizen. thank you

    • Silva Rani a/p S.Palany says:

      did anyone email to you where is the office and how to apply karisma loan…
      Government told they will help the poor but anything happen… haizz

  12. Memohon bantuan IBU tunggal yg mempunyai tanggungan.

  13. susan joseph says:

    Saya ibu tunggal dengan anak 4 dan juga mengidap penyakit breast cancer dan cervik cancer boleh ke saya dapat boucer KARISMA.

  14. Nor Iskandar Bin Moha Othman says:

    kenapa takde brg permohonan, blm tentu pasukan yg ditubuhkn dpt mengesan rakyat yg memerlukannya. lbh baik ada borang permohonan supaya dapat ditapis dan dinilai.

  15. ayu sophia binti othman says:

    saya memrlukan bantuan karisma ibu tunggal/balu anggota polis bagi pihak ibu saya..

  16. Zuhaidah binti Segenah says:

    Saya seorang ibu tunggal, mempunyai 3 orang anak, tidak mempunyai rumah kecuali menyewa rumah, boleh kah saya mohon

  17. TQ.KAR1SMA ibu saya dah dpt.kami sokong anda.

  18. hamidah hassan says:

    saya ibu tungal anak 5 brada difelda inas saya ingin memohon bantuan voucher rm200 boleh tak

  19. subri abdul ghani says:

    bagai anan nak dapatkan bantuan karisma RM200

  20. Saya rasa bantuan karisma tanpa borang ni agak tidak sesuai… Sebab majoriti yg dapat bantuan tersebut semua yang terlebih layak… Sedangkan mak saya seorang ibu tunggal n hanya bekerja sebagai pengawal keselamatan tidak di berikan langsung bantuan tersebut…

    • Lee Sow Yoong says:

      Saya dan suami saya adalah warga Emas, tidak berkerja sebab kesihatan yang tidak baik. Anak saya masih belajar di Kolej. Bagaimana saya memohon bantuan Karisma 1 Malaysia?

  21. rahman bin awang says:

    macam mana saya dapat bantuan karisma 1 malaysia

  22. bagaimana nak mohon kan untuk ibu saya yang merupakan ibu tunggal dan warga emas…? terima kasih

  23. NURHAFIFFY BTE MOHD HANAPIAH says:

    saya ingin bertanya mcm mana nak daftar sy nak dftar untuk emak saya .ibu tungal dan mempunyai tangungan dan beliau seorang balu polis..mohon dapat membantu

  24. mcm mana saya blh dpt bantuan Karisma 1 Malaysia?…..Sandakan,Sabah.

  25. saya mempunyai seorang anak OKU sebab lahir Pramatang yg berumur 5 bulan..blh x saya menerima bantuan ini

  26. jaleha binti rosely says:

    tempat saya,orang yg di amanah kan untuk mencari orang yg memerlukan bantuan ini sangat2 memilih Buluh…HARAF PIHAK TUAN FAHAM MAKSUT SAYA INI…

  27. Sabrina binti fadzil says:

    As salam..mcam mana sy bleh memohon bantuan Karisma 1 Malaysia ini?
    Batu Pahat Johor Baharu & Lunas Kedah

  28. AHMAD MUZAFA BIN ABDUL AZIZ says:

    dimanakah saya nk dapatkan borang karisma dan apakah syarat2 untk layak.

  29. Baru2 ni di tempat saya, disebabkan voucher ni terus diberikan begitu saja, ada sesetengah tempat diberikan kepada orang yang tidak layak menerimanya. Lebih baik jika menggunakan borang supaya voucher itu dapat diberikan kepada orang yang layak sahaja. Orang kaya ada 3buah kereta dalam rumah pun dapat voucher jugak … macam mana tu ???

  30. THAVAMALAR A/P SANDARAGESAN says:

    BOLEH KE I DAPAT BANTUAN KARISMA 1 MALAYSIA ANAK 2 ORANG

  31. Saya nak mohon kar1sma untuk ibu saya.macammana.die ibu tunggal.pekan nanas,pontian.tq

  32. ghazali bin ibrahim says:

    assalamualaikom,emak saya seorang ibu tunggal,umur 90 tahun,tidak boleh berjalan seorang balu.,mohon pihak yang berkenaan memantau untuk apa2 bantuan,alamat no 27 kampong sursu bakai kuala ketil kedah, terima kasih,

  33. Victoria a/p Parimalidas says:

    Hi, I am a housewife with two schooling children.I am staying in Shah Alam and my husband income is not enough to support the family.Furthermore my husband is on AKPK Programe

    I am keen to open a children’s dress boutique to support my family..Please assist me to find financial aid(loan) to start the business.Thank you and I hope you can help me.

  34. saya sudah memberi copy surat lahir dua orang anak saya OKU…..?TETAPI anak saya tidak dapat sama sekali?sedangkan orang yang mampu pula yang layak dapat.begitu juga BAPA saya yang berusia 70 keatas.inikah yang dinamakan membantu rakyat dan untuk pengetahuan pihak atasan di kawasan tempat saya soal bantuan……ramai yang diketepikan oleh mereka yang tidak adil,sedangkan kami yang mengharapkan “janji ditepati”tidak dapat.lebih bagus bantuan karisma in….pegawai nya sendiri turun padang lihat sendiri setiap rumah yang memerlukan….daripada orang tengah yang busuk hati.yang kaya tambah…yang miskin menderita.sila datang ke kampung istimewa jln batu sapi.sandakan.sabah………bukan hari mengundi saja kami rakyat diperlukan….sedangkan perdana menteri kita berucap bantuan in untuk IBU TUNGGAL,OKU,WARGAEMAS …….TETAPI sekarang lain .

  35. KAMALA DEVI a/p MUNUSAMY says:

    suami saya lumpuh sebelah dan mempunyai dua orang anak . Bagaimana saya boleh dapat bantuan dari karisma?

  36. Hai slm satu malaysia….

    Saya ingin mendapatkn bantuan untuk ibu saya yang mengalami sakit lutut sekian lame dn bantuan untuk nenek saya seorng ibu tunggal dan mengalami sakit tua umur beliau sudah mencecah 80 thun keatas…. sye beharap pihak tuan puan dapat membantu….
    Terima kasih.

  37. minta permohonan krsima

  38. TULISEE A/P SUBRAMANIAM says:

    BOLEH KE AYAH SAYA DAPAT BANTUAN DIA ITU WARGA EMAS

  39. norsyakila says:

    macam mane nak mohon ?

  40. Silva Rani a/p S.Palany says:

    Saya seorang ibu tunggal mempunyai 3 orang anak. Suami saya meninggal dunia 5 tahun lalu, Saya meminta bantuan dari kebajikan pun sampai ini tiada jawapan dari mereka. Vaucher Karisma RM200 pun saya tak dapat tapi keluarga yang berada mempunyai rumah sendiri, kereta dan gaji lumayan pun dapat vaucher. Ini sungguh menyedihkan dan sakit hati. Seorang anak saya jantung berlubang. Saya ada mebuah pinjaman dari along untuk jelaskan perbelanjaan kesihatan suami saya. Suami saya meninggal dunia kerana sakit buah pinggang , arwah mencuri darah setahun saja sebelum meninggal dunia. Saya meminjam dengan along RM9500 dan membayar lebih kurang RM40,000 itu pun saya bayar bungga saja. along memaksa saya bayar. Bagaimana dan cara saya nak memohon bantuan ini? Harap saya akan menerima balas dari pihak karisma secepat munkin. 1 malaysia.

  41. macam mana nk dptkan kar1ma@d mana pejabatnya

    • Silva Rani a/p S.Palany says:

      till now i never got any feedback from anyone…..
      Did anyone give any feedback on where the office and how to apply karisma loan

  42. Salam…voucher rm300…???knp xde borang..???bkn ka ini menyusahkan rakyat yg btul2 kurang bernasib baik…byk pekara yg ptt di pertikaikan dlm pemberian kar1sma ni…

  43. Mak saya ibu tunggal. Macam mana nak mohon bantuan ibu tunggal.sampai sekarang mak saya tak ada bantuan ibu tunggal.dan sekarang mak saya tak sehat kerana penyakit kenser pangkal rahim.

  44. Rukumani A/P k.Ayervoo says:

    Salam 1Malaysia…ibu saya adalah seorang ibu tunggal dan mempunyai seorang anak yang masih belajar di sekolah menengah iaitu saya bernama Sivaashini.boleh ibu saya dapat bantuan karisma.

  45. Rajeswary Mahalingam says:

    saya ibu tunggal 3 orang anak bagaimana cara untuk mohon bantuan karisma ini .

  46. Normaziana nawawi says:

    Bapa saya seorang OKU dan nak mohon bantuan KARISMA, boleh mohon tak tolong jelaskan

  47. Saya berminat ingin berniaga Ice=blended bagi menampung perbelanjaan keluarga. Bagaimana cara dan dimana salauran yg boleh saya ikuti untuk memohon Karisma 1 Azam ini.

  48. Sarasvathy Angamuthu says:

    how apply tis karisma 1…..pls try to help us…

Write a Comment