.
.
.
.

Kerja Kursus Sejarah Tingkatan 3 / PMR 2013 – Tajuk Kegiatan Ekonomi Tradisional

Kerja Kursus Sejarah Tingkatan 3 / PMR 2013 – Tajuk Kegiatan Ekonomi Tradisional

Sila Klik :

Juga Klik :

………………………………………………………………………………………..….……..

Untuk Kerja Kursus / Folio Sejarah yang lain, sila klik :

http://www.bumigemilang.com/?cat=160

………………………………………………………………………………………..….……..

Untuk Kerja Kursus / Folio / Projek yang lain, sila klik :

http://www.bumigemilang.com/?cat=348

………………………………………………………………………………………..….……..

95 Comments Already

  1. ssh la…satu apa pun xbuat g…pning..

  2. bentuk untuk membuat krja kusus

  3. Nak Tahu Lebih Lanjut Tentang Kerja Kursus Sejarah Tingkatan 3 2013

  4. Cikgu, sumbangan berbentuk penulisan ini sangat membantu pelajar utk melaksanakan kerja kursus sejarah. Terima kasih cikgu.

  5. thanks for the guide…………

  6. Hmm , tolong lah aku , aku x fhm satu pun , camne nk buad T^T

  7. Saya nak buat kerja kursus.

  8. Thanks for link!

  9. ssahnyew keje krusus nyh …. pning laqh dh laqh xpham…. ad0iiiiii……

  10. huhuhuuu..cm ne ny…esei aq lm ciap g.plez bantu aq…
    ergg.. :(

  11. susahnya tahun ni semua m/s kene tulis dengan tangan

  12. hahahaha….susah lah

  13. kalau bole nak semua kajian…please

  14. huhu cm ne nk siap kn ni

  15. x boleh tunjok contoh penoh ke?ssh la nak buat folio ni

      • FOLIO SEJARAH TINGKATAN 3 2013 EKONOMI TRADISIONAL
        Tugasan 1
        ELEMEN 1 MELAWAT TEMPAT KAJIAN
        BUKU ILMIAH
        INTERNET
        LESEN KEDAI

        GAMBAR DEPAN KEDAI

        GAMBAR SEDANG JAIT

        WEBSAIT: http://id.wikipedia.org/wiki/Menjahit
        ORANG
        SUMBER
        Nama : Puan Kamala
        Umur : 45 tahun
        Alamat : 6[tingkat atas] Jln 13,
        Taman Kluang Barat,
        8600,Kluang,Johor

        Pada 5 Mei 2013 yang lalu saya telah pergi ke kedai Puan Kamala untuk mendapatkan maklumat. Saya juga telah menemu bual dengan dia bagi mendapatkan beberapa informasi.

        Temu bual itu adalah seperti berikut:

        Saya :Selamat sejatra puan. Kalau tidak keberatan, saya ingin menemu bual dengan puan mengenai pertukangan jahit ini bagi menyiapkan kerja Kursus Sejarah saya. Boleh?

        Puan Kamala : Apa salahnya, semestinya saya akan membantu apa yang termampu.

        Saya : Saya mulakan sekarang ya? Terima kasih kerana sudi ditemu bual.

        Puan Kamala : Sama-sama baiklah, awak boleh mulakan sekarang.

        Saya : Boleh Puan ceritakan mengenai latar belakang Puan Kamala? Seperti nama penuh,umur dan tempat lahir.

        Puan Kamala : Baiklah, nama saya Kamala A/P Sinaasamy

        Saya : Boleh saya tahu apakah peralatan yang puan guna untuk menjahit?

        Puan Kamala :Kebanyakan peralatan yang saya guna semasa menjahit ialah mesin jahit,gunting,jarum,benang dan pita pengukur.

        Saya : Begitu rupanya peralatan yang sering digunakan oleh puan. Boleh saya tahu apa tujuan puan untuk menjahit?

        Puan Kamala : Saya menjahit untuk menambah pendapatan keluarga dan membantu suami saya untuk menyara keluarga.

        Saya : Sungguh murni niat baik itu. Boleh saya tahu produk yang puan hasilkan dan susah tidak menjahit ini?

        Puan Kamala: Terima kasih atas pujian anda. Antara produk yang saya hasilkan adalah
        sarung kusyen,sari dan baju punjabi .

        Saya : Baiklah, terima kasih kerana Puan telah memberikan kerjasama dalam temu bual ini.

        Puan Kamala : Sama-sama. Jika ada masa, datanglah ke sini lagi.

        Produk Tempatan Di Negara Kita
        ISI KANDUNGAN
        BIL PERKARA M/SURAT
        1 Tajuk Kajian
        2 Isi Kandungan
        3 Penghargaan
        4 Objektif Kajian
        5 Kaedah Kajian
        6 Hasil Kajian
        a. Maklumat Asas
        b. Latar Belakang
        c. Sumbangan/Pengaruh kepada Keluarga atau . … Masyarakat
        d. Prospek

        7 Rumusan
        8 Lampiran
        9 Rujukan

        PENGHARGAAN

        Tugasan kerja kursus ini akan memberikan banyak manfaat kepada saya dari segi pengetahuan dan pengalaman semasa membuat kajian dan di masa hadapan.
        Saya Thinagaran A/L Ravindran ingin mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih dan setinggi-tinggi penghargaan kepada Tuan Pengetua iaitu Encik Shamsudin Bin Harun kerana membenarkan saya menjalankan kerja kursus Sejarah dengan jayanya.
        Saya juga mengucapkan terima kasih kepada Pn.Sarmila A/P Ramasamy iaitu guru sejarah saya kerana tidak jemu-jemu memberi bimbingan, dorongan, dan tunjuk ajar tentang cara-cara membuat kajian mengikut kriteria yang ditetapkan. Beliau turut membantu menyemak data, laporan dan membuat teguran agar memperoleh hasil kajian dengan cemerlang.
        Saya juga ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada kedua-dua ibu bapa saya iaitu Ravindran A/L Ramasamy dan Gogilavani A/P Raman yang turut membantu untuk menyiapkan kerja-kerja ini. Tanpa sokongan mereka mungkin saya tidak dapat menyiapkan kerja-kerja seperti ini. Ini kerana kerja-kerja untuk menyiapkan kerja kursus ini memerlukan motivasi, usaha, buah fikiran dan wang ringgit.
        Tidak lupa juga kepada rakan-rakan saya iaitu Veyshhuwarann A/L Arumugam dan Elister A/L Boncai yang telah menyumbang serba sedikit maklumat yang diperlukan untuk kerja kursus ini.

        Akhir sekali,saya ingin mengucapkan terima kasih kepada orang sumber yang saya telah menemu bual kerana sudi meluangkan masa menjawab soalan-soalan yang telah saya sediakan.

        OBJEKTIF KAJIAN

        Melalui kerja kursus ini, saya berharap akan dapat :

        1. Mengumpul dan menganalisis maklumat mengenai tukang jahit.

        2. Memahami dan mengetahui cara-cara menukang jahit.

        3. Mendapat pengalaman menukang jahit

        KAEDA KAJIAN

        Kajian saya merangkumi kaedah-kaedah berikut

        Melayari Internet
        Saya telah melayari internet untuk mencari maklumar tentang jahitan.

        Melawat Tempat Kajian
        Saya telah melawat tempat kajian di Impian Murni.

        Temu ramah
        Saya telah menemu ramah Puan Jamilah binti Hassan di rumahnya.

        Bimbingan Guru
        Saya telah mendapat bimbingan guru, iaitu Puan Zaiha Binti Abdul Aziz

        HASIL KAJIAN

        1. Maklumat Asas
        Nama/jenis kegiatan ekonomi
        Nama kegiatan ekonomi yang saya telah kaji ialah pertukangan menjahit. Saya mengkaji kegiatan ekonomi tersebut di Kedai Puan Kamalayang di alamat ????????????
        Saya memilih untuk mengkaji kegiatan ekonomi ini kerana lokasinya berada di dekat dengan rumah saya. Puan Kamala telah menjawab temu bual dengan ramahnya.

        Sejerah/ Asal Usul Kegiatan Ekonomi.
        Puan Kamala sangat minat dengan menjahit sejak dari kecil. Ibu beliau merupakan pendorong kepada dia untuk bermula menjahit. Sejak kecil lagi,cikgunya telah mengajar sedikit demi sedikit tentang cara-cara untuk menjahit.
        Pada mulanya, Puan Kamala menjalankan kegiatan ekonomi menjahit sebagai satu hobi. Lama-kelamaan,Dia menjalankan kegiatan ekonomi ini sebagai satu pekerjaan yang tetap. Beliau sangat berpuas hati dengan pekerjaan beliau sekarang ini.
        Lokasi/tempat Kajian
        Seperti yang dinyatakan sebelum ini, kegiatan ekonomi yang saya telah kaji berlokasi diTaman Kluang Barat . Bilangan penduduk di kawasan perumahan ini ialah sebanyak 300 ratus orang. Ada yang berkerja dan ada yang merupakan suri rumah. Penduduk-penduduk di sini saling mengenali antara satu sama lain. Ini menyenangkan penduduk untuk menempah sari kepada Puan Kamala
        Pihak yang mengusahakan
        Pihak yang mengusahakan kegiatan ekonomi ini ialah Puan Kamala sendiri. Dia menjalankan kegiatan ekonomi menjahit ini secara kecil-kecilan. Kadang-kadang dua orang anak lelakinya membantu beliau seperti mengukur baju dan menjahit cangkuk pada pakaian untuk memudahkan kerja beliau.
        Kadang-kadang pula, beliau menyuruh anak-anaknya menolong beliau untuk membeli alatan-alatan dan bahan-bahan yang diperlukan untuk menjahit. Jika suami beliau mempunyai masa lapang, suami beliau akan tolong beliau dengna mengira kos-kos jahitan.

        2. Latar Belakang

        Tujuan dijalankan
        Tujuan Puan Kamala menjalankan kegiatan ekonomi ini adalah untuk menambah pendapatan suaminya yang berkerja sebagai Pengurus Beliau melakukan begitu untuk membiayai persekolahan anak-anaknya. Beliau juga menjahit untuk memenuhi keperluan penduduk di kawasan perumahan ini.
        Peralatan/Kaedah yang Digunakan
        Antara peralatan yang diperlukan untuk menjahit ialah mesin jahit, pita pengukur, sesiku L dan pembaris lengkung, gunting, kapur tukang jahit, jarum, benang dan penebuk lubang tangan. Terdapat dua jenis mesin jahit yang diperlukan iaitu mesin jahit biasa dan mesin jahit tepi. Puan kamala menggunakan pelbagai jenis jarum seperti jarum peniti, jarum dan lain-lain.
        Beliau menggunakan mesin jahit tepi untuk membuat jahitan tepi pada kain sebelum dijahit supaya ia kelihatan kemas. Pita pengukur adalah untuk mengambil ukuran badan dan memindahkan ukuran pada kain. Sesiku L amat diperlukan apabila hendak melakukan garisan bersudut tepat dan pembaris lengkung adalah untuk garisan leher dan lubang tangan.
        Gunting yang beliau digunakan bersaiz besar dan tajam. Ini sangat sesuai untuk digunakan pada kain. Tujuan jarum peniti diguanakan adalah untuk menahan fabrik daripada beralih.

        Produk yang dihasilkan
        Selain menjahit sari, baju punjabi dia juga menjahit sarung kusyen dan langsir.Tujuan produk tersebut dihasilkan adalah untuk menambah pendapatan beliau.

        3. Sumbangan/Pengaruh kepada keluarga atau masyarakat Status keluarga

        Puan Kamala berkahwin dan mempunyai tiga orang anak. Beliau mempunyai dua orang anak lelaki dan seorang anak perempuan. Kedua-dua anak lelakinya masih bersekolah.
        Sumber pendapatan
        Puan Kamala menolong suaminya untuk mencari rezeki keluarga dengan menjahit. Ini dapat menambah pendapatan suaminya. Beliau juga menjahit sarung kusyen, langsir dan pelamin yang ditempah untuk pengantin sebagai pendapatan sampingan.
        Kadang-kadang dia dan keluarga mempunyai masalah kewangan untuk membayar bil rumah dan sebagainya. Beliau menjahit untuk mengatasi masalah yang dihadapinya.
        Penerusan tradisi keluarga
        Seperti yang dinyatakan di atas, Puan Kamala belajar menjahit daripada gurunya. Setiap anak perempuan di kampung Sri Tamba harus belajar menjahit. Beliau berminat untuk menjahit sejak dari kecil lagi. Beliau juga mengharap agar anak-anaknya mewarisi bakat ibunya.
        Memenuhi permintaan
        Penduduk-penduduk di kawasan perumahan ini banyak bekerja dan sibuk sehingga tidak mempunyai masa untuk menjahit. Kebanyakan antara mereka tidak mahir untuk menjahit. Mereka akan menghantar ke kedai yang jauh untuk menjahit baju.
        Maka, khidmat pertukangan menjahit amat diperlukan di kawasan perumahan ini sangat diperlukan. Puan Kamala mengambil keputusan menjahit untuk memenuhi permintaan jiran-jirannya.

        4. Prospek

        Cabaran/kekangan yang dihadapi
        Semua perkara yang kita lakukan ada risikonya. Termasuklah kegiatan pertukangan menjahit. Puan Kamala menerima pelbagai cabaran dan kekangan ketika menjahit. Antara cabaran yang dihadapinya ialah apabila pelanggan-pelanggannya cerewet akan jahitannya. Ada yang tidak berpuas hati dan meminta dia untuk menjahit baju mereka sekali lagi.
        Di samping itu.Puan Kamala kadang-kadang terlalu sibuk dengan urusan rumahnya dan menguruskan anak-anaknya menghantar ke sekolah. Ini meyebabkan beliau kesuntukan masa untuk memenuhi permintaan pelanggan-pelanggannya. Kadang-kadang, permintaan pelanggan untuk menempah jahitan sangat tinggi dan ia juga menyebabkan beliau kesuntukan masa.
        Tetapi, dia tidak berputus asa untuk menempuhi pelbagai cabaran dan kekurangan yang dihadapinya. Beliau akan berusaha keras untuk mengatasi pelbagai masalah.
        Penglibatan pihak luar/galakan kerajaan atau swasta
        Walaupun Puan Kamala menghadapi pelbagai cabaran dan kekangan, beliau mendapat galakan daripada jiran-jirannya untuk meneruskan kegiatan ekonomi menjahit. Beliau mempunyai ‘pelanggan tetap’ sebagai galakan untuk meneruskan kegiatan ini.
        Ibu, suami dan anak-anak Puan Kamala juga memberi galakan kepada beliau untuk terus menjalankan kegiatan ekonomi menjahit.
        Reaksi/Penerimaan Masyarakat
        Penduduk di Taman Kluang Barat dan juga di tempat-tempat lain di Kluang,Johor menyambut baik terhadap Puan Kamala yang berkerja sebagai tukang jahit. Penerimaan masyarakat terhadap beliau adalah positif.
        Sebagai bukti, dia menerima banyak tempahan daripada jiran-jirannya untuk menjahit baju kurung, langsir dan sarung kusyen. Ini menunjukkan permintaan untuk menjahit adalah sangat tinggi dan hasil beliau sungguh lumayan.

        Saranan dan Harapan
        Puan Kamala berharap agar dapat menjana pendapatan dan dapat menolong masyarakat setempat dengan memenuhi permintaan mereka. Beliau juga berharap agar anak-anak zaman sekarang untuk mahir dalam jahitan supaya pendapatan negara kita terus meningkat.

        RUMUSAN

        Setelah menjalankan kajian ini,saya mendapati bahawa syarikat ini mempunyai semangat untuk terus mengorak langkah dan menjadi antara syarikat yang terbaik di Malaysia malah di dunia. Saya juga mendapati bahawa setiap pekerjaan hendaklah dilakukan dengan ikhlas dan tidak memikirkan soal harta dalam perniagaan. Saya juga mempelajari yang kejayaan itu tidak akan datang tanpa mengalami kegagalan . Di samping itu, kita perlu mempunyai perancangan untuk membawa sesuatu produk lebih tinggi dan menjadi popular di kalangan masyarakat. Akhir sekali, pelanggan memainkan peranan yang penting bagi menaikkan nama sesebuah syarikat ke peringkat yang lebih tinggi.

        .

        LAMPIRAN

        RUJUKAN

        1 Internet
        http://www.scribd.com/
        http://cikgurazak.blogspot.com/search/label/KERJA%20KURSUS%20SEJARAH%20PMR%202013
        http://www.bumigemilang.com/?p=20603
        Wikipedia
        Google
        2 BUKU TEKS : .
        Buku Teks Tingkatan 1:
        Zulkifli Bin Mohd Salleh, Zainal Bin Abdul Rahim, Tuslah Binti Abdan, 2003, Buku Teks Kemahiran Hidup Bersepadu Tingkatan 1, Selangor, Cerdik Publications Sdn. Bhd.

        3 Orang Sumber-
        1) Puan Kamala A/P Sinaasari

        Tugasan 2
        ELEMEN 3
        Tulis satu esei tidak kurang daripada 100 patah perkataan yang mengandungi pengamalan unsur patriotisme berdasarkan soalan di bawah.

        Soalan: Kegiatan ekonomi tradisional penting dalam memperkukuh semangat nasionalisme bangsa Malaysia. Berikan pendapat anda.

        Kegiatan Ekonomi Tradisional penting dalam memperkukuh semangat nasionalisme. Hal ini kerana kegiatan ekonomi tradisional menggalakkan rakyat berbangga sebagai rakyat Malaysia. Rakyat menghargai tradisi bangsa dengan mengekalkan sumber ekonomi tradisional. Buktinya, mereka tidak bergantung pada bahan makanan yang diimport dari luar negara semata-mata.

        Selain itu, ekonomi tradisional memupuk semangat kekitaan. Contoh, rakyat Malaysia sentiasa bekerjasama dan tolong-menolong antara satu sama lain. Mereka juga sentiasa bersatu padu dan berharmoni. Kini, ekonomi tradisional tidak lagi bersifat perkauman sebaliknya diusahakan oleh semua kaum.

        Di samping itu, ekonomi tradisional juga memupuk semangat setia negara. Contohnya, rakyat Malaysia sentiasa bertanggungjawab kepada Malaysia. Malahan mereka juga mempromosikan makanan tradisional kepada pelancong asing. Mereka bersyukur sebagai rakyat Malaysia.

        Tambahan pula, rakyat Malaysia mengekalkan ekonomi tradisional dengan berusaha dan produktif. Buktinya mereka tidak membiarkan ekonomi tradisional pupus ditelan zaman malah terus berusaha dengan gigih. Mereka juga sentiasa menyokong dasar-dasar kerajaan dan melibatkan diri dalam usaha pembangunan. Mereka juga sentiasa berganding bahu bersama-sama membangunkan negara

        HEMEN 2

        Tajuk
        Kajian

        Tajuk kajian yang saya pilih ialah menjahit baju bertradisional .
        Contohnya Baju Kurung , Sari dan Punjabi Suit .

        Buku Ilmia

        sory tak muat

  16. tlong aq,aq x ciap agi………aq x tau nak buat

  17. Tak tau mcm mana nk buat nihhh -,-

  18. alorhh ~ keje nak siap dhaa , tapi x pandai nak buat esei :( sape bole tlg ainna buat ese ? ehh bkan tlg buat , tpi tlg ajar :) ainna x pandai lhaa nak buat esei :)

  19. Visit My blog http://www.superbcoolboyz.blogspot.com for example tp jgn le tiru bulat2 ye.Don’t forget add me at facebook yer ([email protected]).hahahahah………………happy working.

  20. kje kusus sng la

  21. memang susah kerja kursus ni tp best sbb dpt pengalaman tentang kerja kursus buat folio . mmg mencabar utk dpt A

  22. susah siot.. kalau x buat ni dapat mrkah 0 ke ?

  23. Thanks for the guide!! :D

  24. adoi…camne nk buat ni…ssh nye..
    someone, please help me..

  25. susah siot elemen 1 ngan hasil kajian nhe…………………………………………
    3 hngga 4 hari baru siap owhh

  26. saya tak tahu macam mana nak buat kaedah kajian .. boleh minta tolong?:)

  27. sangat membantu ..

  28. assalam.. nak tny skit nie.. klau x buat temu ramah x apa kan???

  29. X THU AH PASAL ELEMEN 3 KARANGAN ESEI

  30. SUSAH ELEMEN 3

    • Kegiatan ekonomi tradisional di Negara kita semakin dipinggirkan dalam kalangan masyarakat tetapi pelbagai pihak masih berusaha untuk mempergiatkan lagi kegiatan ekonomi tradisional. Kegiatan ini penting bagi memperkukuhkan ekonomi Negara.
      Antara unsur-unsur patriotisme ialah kita seharusnya berbangga sebagai rakyat Malaysia kerana kegiatan seni ukiran kayu di Negara kita kini penyumbang kepada ekonomi Negara. Negara kita mngeluarkan seni ukiran kayu yang bermutu tinggi dan dapat menaikkan nama Negara. Perkara ini akan membanggakan Negara kita. Kegiatan ini perlu dipergiatkan lagi supaya berkekalan selamanya. Seni ukiran kayu ini dianggap sebagai tradisi turu-temurun di Malaysia. Hal ini secara tidak langsung akan menjadikan kita berbangga dengan sejarah seni ukiran kayu.(U1)
      Selain itu, kita boleh meningkatkan semangat kekitaan melalui kegiatan seni ukiran kayu. Kita boleh mewujudkan suasana harmoni dan rakyat akan bersatu padu. Hal ini dikatakan demikian kerana kita saling bekerjasama dan tolong-menolong dalam menyiapkan ukiran kayu. Kita bersatu bagi membina satu idea yang bernas dan bermanfaat.(U3)
      Di samping itu, ukiran kayu juga memerlukan semangat disiplin yang tinggi. Bagi ukiran kayu yang bermutu tinggi, kita haruslah memupuk sikap bertatasusila dan berhemah tinggi dalam penghasilan ukiran kayu. Pengukir kayu juga sentiasa membuat tindakan yang wajar dan tidak teragak-agak bagi meningkatkan mutu keluaran ini di Malaysia.(U4)
      Akhir sekali, kita juga perlulah rajin dan gigih agar dapat menghasilkan rekaan ukiran kau yang unik dan dikenali di seluruh pelusuk dunia. Kita juga menjadi seorang yang berketerampilan serta berganding bahu untuk membangunkan ekonomi Negara melalui kegiatan ukiran kayu. Kita seharusnya mempunyai pengetahuan yang luas tentang ukiran kayu.(U5)

  31. siape tahu nak buat folio sejarah

  32. susahnya :( Pening kepala farra dibuatnya ! sape2 tolong lah farra pleezzz :’(

  33. huh, susah lah nak buat keja kursus nie. .

    berlambak pulak tu keja kursus kene bagi. .

    kemahiran hidup,geografi & sejarah lah yg paling susah. .

  34. tq………………………….

  35. I belum buat kerja krusus in. PLEAS HELP ME.???????

  36. byak nya mau bwat krja krusu thun nie…

  37. Leh tlong ajr cmne nk wat elmen 2?ssah jgak ar….

  38. Cmne pulak kalau padi punye? -,-’

  39. kpd sme form 3.sy nk ucap gud luc kat ugays time wat krj khuss ni coz it was seriously susah…k gud luc

  40. Haaaaa…saya buat psl buah melaka je sbb xde ideaaa…

  41. aslam kawan 2 aku pown kena gak wat keja kursus sejarah nie … aku x tau nak wat pa ….sebab aku wat tajuk penoreh getah……kami lagi susah sbb kami kena tulis tangan pastu ckg nak kutip plak bulan lima nie kesian buak form 3 kolah saya …kalau idea gtau la saYa

  42. Bole x tunjuk cam mane nk buat hasil kajian utk tukang rumah? Susahnye. pening kepala sy. Tolong ya? TQ! :)

  43. sya buat ikan masin .. cam mne ni… huhu..
    .

  44. hai ;) tolong ajar saya bahagian hasil kajian tentang sate :/ maklumat asas , latar belakang , sumbangan kepada keluarga dan prospek :’( termasok lah rumusan , lampiran dan rujukan :3 tolong beri tunjuk ajr :) jika ad pape respond just inbox kt facebook saya :) terima kasih

  45. tolong…saye tak tau ape nak buat…cikgu suruh hari semalam siapkan bulan enam ini..(^^^)

  46. sye tlh buat krje sejarah

  47. sye tlah buat kerja sejarah secepat mungkin

  48. boleh tak saya tahu cara membuat folio itu…..

  49. tolong sye….elemen 1 x siap lagi….cikgu nk cuti skola ni…tajuk kegiatan ekonomi tradisional(nelayan)…..

  50. susah doh tajuk ni . cam ne nak buat . tolong ajar

  51. aku tAk phm langsung weh.mcm mane ni…….mei dah ni

  52. ada yang tahu tak pasal makanan tradisional iaitu keropok lekor.. sape2 tahu minta tolong ya..adik saya nak buat kerja kursus pasal nie..;-)

  53. tolong-sye-wat-kerja-kursus-ny…..makanan-tradisional.

  54. Wow!!!Amazing!!!!!!!!!!!!!!!

  55. sgt+ mmbntu! thnx

  56. THANK YOU FOR GIVING THIS EXAMPLES

  57. tapi macam mana nak buat dialog susahla……

  58. kalau buat sorang memang susah…… kalau ada kumpulan mesti senang

  59. pning2 cm new nk siapkn dlm mse terdkt niewm. .

  60. Hai, sye dah siap ^^

  61. nk buat cmner nim..?? diela xfhm btl lha..

  62. , tlOm sy . .nOrp uat cm nEy ny . .sy xphm . .ckgu ckp lAst minUtes . .ptUz smAngat dH skRang :’(

  63. Terima kasih . aku dah siap .

  64. I dah siap . siapa nak ?

  65. syed dilog itu senang je . try the best .

  66. no have any comen . sajeje nak cet

Write a Comment

%d bloggers like this: