You dont have javascript enabled! Please enable it! 21 Pelepasan Cukai Pendapatan 2023 Yang Perlu Tahu Untuk e-Filing Tahun 2024 (Terkini) - Bumi Gemilang

.

→ → Koleksi Buku Teks Digital Tingkatan 1, 2, 3, 4, 5 dan Tahun 1, 2, 3, 4, 5, 6

.

→ → Koleksi Nota Ringkas dan Padat, Soalan, Latihan, KBAT, Peperiksaan, Ujian Tingkatan 1, 2, 3, 4, 5, 6 dan Tahun 1, 2, 3, 4, 5, 6

.

→ → Koleksi Soalan Peperiksaan Percubaan SPM 2023, 2022, 2021 + Skema Jawapan (Semua Subjek)

.

→ → Koleksi Nota Ringkas Semua Subjek Mengikut Bab dan Topik

.

→ → Contoh Soalan UASA (Ujian Akhir Sesi Akademik) Tahun 4, 5, 6 dan Tingkatan 1, 2, 3 + Skema Jawapan

.

→ → SPM 2023, Tingkatan 5 (Tahun 2023) : Soalan, Nota, Peperiksaan, Ujian, Bahan Rujukan Penting Semua Subjek

.

→ → Tingkatan 4 (Tahun 2024) : Soalan, Nota, Peperiksaan, Ujian, Bahan Rujukan Penting Semua Subjek

.

→ → Tingkatan 1, 2, 3 (Tahun 2024) : Soalan, Nota, Peperiksaan, Ujian, Bahan Rujukan Penting Semua Subjek

.

→ → Tahun 1, 2, 3, 4, 5, 6 (2024) : Soalan, Nota, Peperiksaan, Ujian, Bahan Rujukan Penting Semua Subjek

.

→ → Koleksi Soalan Peperiksaan Percubaan Tingkatan 1, 2, 3 + Skema Jawapan

.

→ → Koleksi Soalan Peperiksaan Percubaan Tahun 4, 5, 6 + Skema Jawapan

.

21 Pelepasan Cukai Pendapatan 2023 Yang Perlu Tahu Untuk e-Filing Tahun 2024 (Terkini)

.

.

21 Pelepasan Cukai Pendapatan 2023 Yang Perlu Tahu Untuk e-Filing Tahun 2024 (Terkini) – Sudah Dikemaskinikan.

Bagi yang membayar cukai pendapatan setiap tahun, maka bulan Mac ialah bulan untuk mereka menuntut pelepasan, potongan dan beberapa rebat yang disenaraikan.

Untuk makluman anda Cukai pendapatan ialah cukai yang dikenakan ke atas pendapatan daripada penggajian, komisen, kerja lebih masa, elaun, yuran pengarah, dividen, sewa, royalti, pendapatan perniagaan yang diterima oleh individu, syarikat, koperasi, persatuan dan sebagainya pada setiap tahun.

Setiap tahun, jumlah pelepasan ini berubah-ubah walaupun tidak begitu ketara.

.

…………………………………………………………………………………………..

 

.

…………………………………………………………………………………………

.

.

21 Pelepasan untuk Potongan Cukai Individu :

.

.

Senarai Pelepasan Cukai 2023 Untuk e-Filing 2024

Berikut merupakan senarai pelepasan cukai terkini tahun taksiran 2023 bagi e-Filing 2024 yang boleh dituntut :

.

Bil.

Jenis Potongan Individu

Amaun (RM)

1

Individu dan saudara tanggungan

9,000

2

Perbelanjaan rawatan perubatan, keperluan khas dan penjaga untuk ibu bapa (Keadaan kesihatan disahkan oleh pengamal perubatan)

8,000 (Terhad)

3

Peralatan sokongan asas untuk kegunaan sendiri, suami / isteri, anak atau ibu bapa yang kurang upaya

6,000 (Terhad)

4

Individu kurang upaya

6,000

5

Yuran pengajian (Sendiri):

  1. Peringkat selain sarjana atau doktor falsafah – Bidang undang-undang, perakaunan, kewangan Islam, teknikal, vokasional, industri, saintifik atau teknologi;
  2. Peringkat sarjana atau doktor falsafah – Sebarang bidang atau kursus pengajian
  3. Kursus peningkatan kemahiran atau kemajuan diri (Terhad RM2,000)

7,000 (Terhad)

6

Perbelanjaan perubatan bagi:

  1. Penyakit serius ke atas diri sendiri, suami / isteri atau anak
  2. Rawatan kesuburan ke atas diri sendiri atau suami / isteri
  3. Pemvaksinan ke atas diri sendiri, suami / isteri atau anak (Terhad RM1,000)

10,000 (Terhad)

7

Perbelanjaan (Terhad RM1,000) bagi:

  1. Pemeriksaan perubatan penuh ke atas diri sendiri, suami / isteri atau anak
  2. Ujian pengesanan COVID-19 termasuk pembelian kit ujian kendiri ke atas diri sendiri, suami / isteri atau anak
  3. Pemeriksaan kesihatan mental atau konsultasi ke atas diri sendiri, suami / isteri atau anak

8

Perbelanjaan (Terhad RM4,000) ke atas anak berumur 18 tahun dan ke bawah bagi:

  1. Penilaian untuk tujuan diagnosis kurang upaya pembelajaran
  2. Program intervensi awal atau rawatan pemulihan kurang upaya pembelajaran

9

Gaya hidup – Perbelanjaan untuk kegunaan / manfaat diri sendiri, suami / isteri atau anak bagi:

  1. Pembelian atau langganan buku / jurnal / majalah / surat khabar / lain-lain penerbitan seumpamanya (Bukan bahan bacaan terlarang)
  2. Pembelian komputer peribadi, telefon pintar atau tablet (Bukan untuk kegunaan perniagaan)
  3. Pembelian peralatan sukan untuk aktiviti sukan mengikut Akta Pembangunan Sukan 1997 dan bayaran keahlian gimnasium
  4. Bayaran bil bulanan untuk langganan internet (Atas nama sendiri)

2,500 (Terhad)

10

Gaya hidup – pelepasan tambahan untuk kegunaan / manfaat diri sendiri, suami / isteri atau anak bagi:

  1. Pembelian peralatan sukan untuk aktiviti sukan mengikut Akta Pembangunan Sukan 1997
  2. Bayaran sewa atau fi kemasukan ke fasiliti sukan
  3. Bayaran fi pendaftaran bagi menyertai pertandingan yang mana penganjur diluluskan dan dilesenkan oleh Pesuruhjaya Sukan di bawah Akta Pembangunan Sukan 1997

500 (Terhad)

11

Pembelian peralatan penyusuan ibu untuk kegunaan diri sendiri bagi anak berumur 2 tahun dan ke bawah (Potongan dibenarkan sekali dalam  setiap DUA (2) tahun taksiran)

1,000 (Terhad)

12

Yuran penghantaran anak berumur 6 tahun dan ke bawah ke taman asuhan kanak-kanak / tadika yang berdaftar

3,000 (Terhad)

13

Tabungan bersih dalam Skim Simpanan Pendidikan Nasional (SSPN) (Jumlah simpanan dalam tahun 2023 tolak jumlah pengeluaran dalam tahun 2023)

8,000 (Terhad)

14

Suami / Isteri / Bayaran alimoni kepada bekas isteri

4,000 (Terhad)

15

Suami / Isteri kurang upaya

5,000

16a

Anak – Di bawah umur 18 tahun

2,000

16b

Anak yang belum berkahwin dan berumur 18 tahun dan ke atas dan menerima pendidikan sepenuh masa (peringkat A-Level, sijil, matrikulasi, persediaan atau pra-ijazah)

2,000

Anak yang belum berkahwin dan berumur 18 tahun dan ke atas tertakluk kepada syarat-syarat berikut:

  1. mengikuti pengajian tinggi sepenuh masa (Tidak termasuk kursus matrikulasi / pra-ijazah / A-Level) di universiti, kolej atau institusi pelajaran yang serupa dengannya di Malaysia; atau
  2. berkhidmat di bawah satu ikatan artikel atau indentur untuk memperoleh kelayakan perdagangan atau profesion di Malaysia; atau mengikuti kursus di peringkat ijazah dan ke atas di institusi pengajian tinggi luar Malaysia.
  3. kursus dan institusi pengajian tinggi diiktiraf oleh pihak berkuasa Kerajaan yang berkaitan.

8,000

16c

Anak Kurang upaya

6,000

Pelepasan tambahan sebanyak RM8,000 bagi anak kurang upaya berumur 18 tahun dan ke atas, belum berkahwin dan mengikuti diploma ke atas di dalam Malaysia @ peringkat ijazah ke atas di luar Malaysia dalam kursus dan di IPT yang diiktiraf oleh pihak berkuasa Kerajaan yang berkaitan. 8,000

17

Insurans nyawa dan KWSP

Kategori penjawat awam skim berpencen, selain penjawat awam skim berpencen dan bekerja sendiri:

  1. Caruman wajib kepada skim yang diluluskan atau caruman sukarela kepada KWSP (tidak termasuk skim persaraan swasta) atau caruman di bawah mana-mana undang-undang bertulis (Terhad RM4,000)
  2. Bayaran premium insurans hayat atau sumbangan takaful keluarga atau caruman sukarela tambahan kepada KWSP (Terhad RM3,000)

7,000 (Terhad)

18

Skim Persaraan Swasta dan Anuiti Tertangguh (Deferred Annuity)

3,000 (Terhad)

19

Insurans pendidikan dan perubatan

3,000 (Terhad)

20

Caruman kepada Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO) mengikut Akta Keselamatan Sosial Pekerja 1969 atau Akta Sistem Insurans Pekerjaan 2017

350 (Terhad)

21

Perbelanjaan bayaran pemasangan, sewaan, pembelian termasuk sewa-beli peralatan atau langganan bagi penggunaan kemudahan pengecasan kenderaan elektrik bagi kenderaan sendiri (Bukan untuk kegunaan perniagaan)

2,500 (Terhad)

.

Maklumat Lanjut :

Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan atau ingin mendapatkan maklumat lanjut tentang pelepasan cukai 2023 bagi e-Filing 2024,

anda boleh menghubungi Hasil Care Line :

atau

mana-mana cawangan Lembaga Hasil Dalam Negeri terdekat untuk mendapatkan bantuan.

.

……………………………………………………………………………………………..

.

25 thoughts on “21 Pelepasan Cukai Pendapatan 2023 Yang Perlu Tahu Untuk e-Filing Tahun 2024 (Terkini)”

  1. resit yg perlu disimpan sehingga 7 tahun sesuatu yg menyusahkn pembayar cukai kerana telah hilang bukti pembayaran…akhirnya prmbayar ambil jalan mudah dgn tidak menuntut ape2 pon…permudahkanlah urusan jika berniat menolong …

    Reply
    • Iyaa.. perlu sediakan ruang utk kite download resit Klau btul2 Lhdn nak.. 7thn mmg tak Logik.. sy Perkaya staff sendiri pum tak akn simpan

      Reply
  2. Digitalkan la resit tu… tangkap gambar simpan dalam email, one drive , pc , phone etc… adus… semua nak kena ajar…

    Reply
  3. Kalau dah bongok. Ko simpan yg digital pun bkn dapat jadi bukti. Msh jugak diminta resit asalnya. Resit apa kalau ink dah hilang. Bkn setakat simpan digital…siap photostat lg itupun x diterimalah. LHDN usulkn kpd kerajaan agar semua kedai2 yg kluarkan resit guna ink yg tahan lama kalau nak suruh org simpan resit lelama.

    Reply
  4. Suami sy oku.. Sy bekerja dan mpunyai ank 2 org.. Ptongan bulanan terlalu byk.. Pd 2016 suami sakit dan ade resit serta dokumen rawatan KMC.. Tp KWSP ttp x terima dokumen tersebut. Thn lps dpt surat suruh byr thn 2016 sbyk 500++… Mase isi on9 xde plak suh byr bagai.. Bile disemak,,dh dihtr dokumen ttp x terima malah dpt surat suh bayar lg.. Sy dh penat.. G pjbt kwsp.. Buat surat. Apepun mcm x berhasil.. Mgu lps kwsp call mta jelaskan yg thn 2016.. Ape lg sy perlu buat.. Dgn kudrat seorg isteri yg bekerja disampung menanggung ank,suami dan ibu bapa sendiri.. Sekian…

    Reply
  5. Lebih baik LHDN bangunkan satu ruang atau laman web KHAS utk pembyr cukai isi bila2 masa selepas saja buat derma, beli alatan sukan, hp, dll supaya kli tdk lupa atau hilang RESIT…

    Reply
  6. Bolih ke di-kecuali mengisi dan menghantar Borang BE tiap2 tahun kpd LHDN kalau seseorang itu tidak lagi kena bayaran cukai beberapa tahun disebabkan sudah lama bersara dan tidak lagi bekerja/tiada sumber pendapatan dan juga kpd orang yang sudah lama tidak bekerja.LHDN bolih semak rekod2 tahun kebelakangan sebagai bukti.Sekarang ini ahli keluarga saya(anak tiada pekerjaan beberapa tahun)
    terpaksa menghantar Borang BE tiap2 tahun sebagai routine.Sekian terima kasih.

    Reply
  7. tadi saya buat efiling… Tapi tahun ni JANM salah masukkan nilai jumlah pendapatan saya menyebakan saya perlu membayar lebih iaitu dari 3K kepada 12 K…. Hubungi hotline LHDN, saya perlu berurusan di Cawangan dengan membawa surat dan dokumen berkaitan. petugas Kaunter memberitahu saya perlu hantar semua dokumen yang saya tuntut. Petugas kaunter juga memberitahu pada thun ini ramai yang JANM salah memasukkan data untuk jumlah pendapatan. beliau menasihatkan jika tidak dapat betulkan perlu ke LHDN untuk mereka atur sebelum hantar… Kalau macam tu EZHASIL perlu tukar nama kepada SUSAHASIL sbb pelu ambil cuti dan guna minyak untuk ke pejabat LHDN.
    Anggota JANM pun perlu bekerja dengan betul, janganlah masukkan data yang salah…klu malas nk kerja betul2 baik jgn isi ruang jumlah pendapatan… menghabis duit rakyat je bayar gaji orang kerja main2

    Reply
  8. Dicadangkn lhdn sediakan button utk upload gmbr resit yg diperlukan atau boleh link kepada jabatan yg berkaitan spt maij utk zakat. X perlulah kami menunggu lama utk serahkan dokumen yg diminta

    Reply
    • Setuju, sedia ruang utk pembayar cukai muat naik file pdf sebagai bukti pelepasan cukai. Era IR 4.0 perlu seiring keperluan dan tuntutan masa kini.

      Reply
  9. Amat setuju disediakan satu button utk link kan resit2..7 thn jangkamasa yg sgt lama macam mana pun ink akan holang x kan nak laminate kot.

    Reply
  10. Permudahkanlah segala urusan yg berkaitan. Ambil perhatian pada semua pengaduan pembayar LHDN. Tahun 2020 moga ada penambahbaikan yang menyenangkan pada pembayar.

    Reply

Write a Comment