You dont have javascript enabled! Please download Google Chrome!

Modul Soalan Biologi untuk SPM + Skema Jawapan

Sila SHARE Kepada Kawan-Kawan Dengan Menekan Butang Di Bawah > > >

Program Bimbingan Peperiksaan SPM: Modul Soalan Biologi (Biology) + Skema Jawapan. Calon wajib menduduki semua kertas peperiksaan bagi mata pelajaran yang didaftar. Calon yang tidak dapat menduduki mana-mana kertas peperiksaan bertulis atau melaksanakan ujian lisan khusus calon persendirian akan dianggap TIDAK HADIR bagi mata pelajaran berkenaan. Calon yang tidak dapat menduduki atau tidak hadir sesuatu kertas peperiksaan dikehendaki mengemukakan dokumen sokongan seperti surat perakuan doktor atau surat kebenaran khas Pengarah Peperiksaan.

. .

Sila Klik :

………………………………………………………………………………………

Juga Klik :

.

.

…………………………………………………………………………………..

.

★ untuk terima Soalan Peperiksaan, Jawapan, Tips, Ramalan, Nota, Latihan, Informasi …  .

★  Like dan Follow Facebook Kami :

Sila Klik : https://www.facebook.com/BumiGemilang2.

★  Join / Sertai Telegram Kami :

Sila Klik : https://telegram.me/bumigemilang

.

……………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………..

Untuk mendapatkan segala Maklumat Terkini atau Updates blog Bumi Gemilang :

(1)  Follow / Like Bumi Gemilang Facebook Page.

(2)  Join / Sertai   2 Telegram Groups blog Bumi Gemilang.

………………………………………………………………………………….

Untuk Rujukan SPM, Tingkatan 4 dan 5  (Soalan Peperiksaan, Nota, Jawapan, Latihan…) :

………………………………………………………………………………….

Komsas Bahasa Melayu : Antologi Tingkatan 4 dan 5 (Cerpen, Sajak, Pantun, Syair, Drama, Prosa Tradisional … ) :

Novel-Novel Bahasa Melayu Tingkatan 4 dan 5 :

English Forms 4 and 5 : Novel + Literature Component (Poem, Short Story, Drama … ) :

………………………………………………………………………………….

(3)  Follow Twitter blog Bumi Gemilang.

(4)  Follow Google+ blog Bumi Gemilang.

………………………………………………………………………………….

Terima Kasih kerana membaca post ini.

Sila baca Post-Post mengikut SUBJEK dan KATEGORI

…………………………………………………………………………………

.
SPM (Sijil Pelajaran Malaysia). 1103 Bahasa Melayu (BM). 1119 Bahasa Inggeris (English). 1223 Pendidikan Islam. 1225 Pendidikan Moral. 1249 Sejarah. 1449 Mathematics (Matematik) . 1511 Science (Sains).

.

3472 Additional Mathematics (Matematik Tambahan). 4531 Physics (Fizik). 4541 Chemistry (Kimia). 4551 Biology (Biologi). 3766 Perniagaan. 3767 Ekonomi. 3756 Prinsip Perakaunan.

.

2611 Pendidikan Seni Visual (PSV). 5226 Tasawwur Islam. 5227 Pendidikan Al-Quran dan Al-Sunnah. 5228 Pendidikan Syari’ah Islamiah. 2361 Bahasa Arab. 6351 Bahasa Cina. 6354 Bahasa Tamil.

.

2280 Geografi. 3763 Reka Cipta. 3770 Sains Komputer. 3769 Sains Rumah Tangga. 3771 Grafik Komunikasi Teknikal. 4572 Sains Sukan. 2215 Kesusasteraan Melayu. 3729 Pertanian.

.

2205 Literature in English. 2612 Komunikasi Visual. 2613 Seni Halus. 2614 Reka Bentuk. 2621 Pendidikan Muzik. 2622 Muzik. 2631 Tari. 2641 Teater. 3754 Pengajian Keusahawanan.

.

3760 Pengajian Kejuruteraan Mekanikal. 3761 Pengajian Kejuruteraan Awam. 3762 Pengajian Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik. 3768 Asas Kelestarian. 4561 Additional Science (Sains Tambahan).

.

5302 Maharat Al-Quran. 6355 English For Science and Technology (EST). 6356 Bahasa Iban. 5357 Bahasa Kadazandusun. 7101 Pembinaan Domestik. 7102 Membuat Perabot.

.

7103 Kerja Paip Domestik. 7104 Pendawaian Domestik. 7105 Kimpalan Arka dan Gas. 7106 Menservis Automobil. 7107 Menservis Motosikal. 7108 Menservis Peralatan Penyejukan dan Penyamanan Udara.

.

7109 Menservis Peralatan Elektrik Domestik. 7201 Rekaan dan Jahitan Pakaian. 7202 Katering dan Penyajian. 7203 Pemprosesan Makanan. 7204 Penjagaan Muka dan Dandanan Rambut.

.

7205 Asuhan dan Pendidikan Awal Kanak-kanak. 7206 Gerontologi Asas dan Perkhidmatan Geriatrik. 7301 Landskap dan Nurseri. 7302 Akuakultur dan Haiwan Rekreasi. 7303 Tanaman Makanan.

.

7401 Seni Reka Tanda. 7402 Hiasan Dalaman Asas. 7403 Produksi Multimedia. 7404 Grafik Berkomputer. 9216 Kesusasteraan Cina. 9217 Kesusasteraan Tamil. 9221 Bible Knowledge. 9303 Bahasa Perancis. 9378 Bahasa Punjabi.
…………………………………………………………………………………

Arahan Am SPM

Calon wajib menduduki semua kertas peperiksaan bagi mata pelajaran yang didaftar. Calon yang tidak dapat menduduki mana-mana kertas peperiksaan bertulis atau melaksanakan ujian lisan khusus calon persendirian akan dianggap TIDAK HADIR bagi mata pelajaran berkenaan. Calon yang tidak dapat menduduki atau tidak hadir sesuatu kertas peperiksaan dikehendaki mengemukakan dokumen sokongan seperti surat perakuan doktor atau surat kebenaran khas Pengarah Peperiksaan. Dokumen sokongan ini hendaklah diserahkan kepada Ketua Pengawas Peperiksaan sebelum tamat tempoh peperiksaan SPM.

…………………………………………………………………………

Amaran Di Dewan / Bilik Peperiksaan

Calon tidak dibenarkan: 

  1. melipat atau merenyuk kertas jawapan sama ada yang belum ataupun yang telah digunakan.
  2. keluar dari dewan/bilik peperiksaan 30 minit pertama peperiksaan dimulakan dan 10 minit terakhir sebelum peperiksaan ditamatkan kecuali dengan kebenaran Ketua Pengawas Peperiksaan.
  3. membawa keluar dari dewan/bilik peperiksaan kertas peperiksaan sebelum peperiksaan tamat.
  4. mengganggu ketenteraman di dalam atau berhampiran dewan/bilik peperiksaan semasa peperiksaan.
  5. memakai pakaian yang tidak sopan dan mencolok mata.
  6. merokok di dalam dewan/bilik peperiksaan.

…………………………………………………………………………

Larangan Di Dewan / Bilik Peperiksaan

Calon dilarang:

  1. membawa masuk sebarang catatan sama ada pada pakaian atau anggota badan, nota, dokumen seperti buku, lukisan, grafik, akhbar, kamus, kertas, Jadual Waktu Peperiksaan, Kenyataan Kemasukan Peperiksaan, telefon bimbit, alat-alat komunikasi atau peranti elektronik, bekas alat tulis dan beg ke dalam dewan/bilik peperiksaan kecuali alat tambahan yang dibenarkan semasa peperiksaan.
  2. menulis nota pada pakaian, anggota badan, dinding atau meja tulis di dewan/bilik peperiksaan.
  3. mendedahkan kertas peperiksaan atau/dan jawapan peperiksaan sehingga boleh dibaca oleh calon lain.
  4. memberikan pertolongan, mendapatkan pertolongan, berhubung dengan orang lain di dalam atau di luar dewan/bilik peperiksaan walau dengan apa cara sekalipun yang boleh disabitkan dengan perbuatan salah laku dalam peperiksaan.
  5. menukar kertas peperiksaan atau/dan jawapan peperiksaan dengan calon lain.
  6. menukar tempat duduk yang telah ditetapkan tanpa kebenaran daripada Ketua Pengawas Peperiksaan.
  7. menyamar atau membenarkan orang lain menyamar bagi pihak calon.
  8. membuat rujukan di luar dewan/bilik peperiksaan semasa peperiksaan.
  9. membawa kertas peperiksaan keluar dari dewan/bilik peperiksaan semasa peperiksaan.
  10. membawa kertas/skrip jawapan peperiksaan sama ada yang belum atau pun yang telah digunakan keluar dari dewan/bilik peperiksaan.
  11. membawa kertas peperiksaan tertutup keluar dari dewan/bilik peperiksaan.

…………………………………………………………………………

Peringatan

Calon yang melanggar sebarang peraturan peperiksaan dalam Bahagian Larangan di Dewan / Bilik Peperiksaan dianggap salah laku dan akan menyebabkan calon dikenakan tindakan tatatertib. Menurut Peraturan-Peraturan Pendidikan (Penilaian dan Peperiksaan) 1997 dalam Akta Pendidikan 1996 (Akta 550) salah laku ertinya menipu, menyamar, menyeludup apa-apa yang tidak dibenarkan atau apa-apa salah laku yang lain yang disifatkan sebagai suatu salah laku serius oleh Lembaga Peperiksaan. Calon yang disabitkan dengan mana-mana salah laku boleh dikenakan tindakan berikut :-

  1. keputusan peperiksaan digantung sementara menunggu selesainya penyiasatan;
  2. keputusan peperiksaan mana-mana kertas peperiksaan dibatalkan;
  3. keputusan peperiksaan yang dikendalikan di sesuatu pusat peperiksaan diisytiharkan terbatal.

…………………………………………………………………………

35 thoughts on “Modul Soalan Biologi untuk SPM + Skema Jawapan”

  1. SAYA INGIN MENYERTAI PROGRAM INI KERANA SY BERMINAT DENGAN LATIHAN INI.. JIKA SAYA TEPILIH SAYA TIDAK AKAN SIA-SIA KAN PELUANG INI.. SEKIAN TERIMA KASIH.. SALAM 1 MALAYSIA

  2. Salam perpaduan,
    Saya tidak terpilih dalam PLKN 2013. Tetapi saya amat berharap agar dapat menyertai program ini. Harap pihak PLKN dapat menbuat pertimbangan. Harap maklum balas pihak PLKN. Sekian, terima kasih.

  3. Assalamualaikum ,
    saya nak sangat sertai plkn ni , tp saya tak terpilih .. saya nak buat rayuan tuk mohon masuk plkn , saya takkan sia-siakan sekiranya saya diberi peluang tuk sertai program ni ..

  4. SALAM SEJAHTERA,
    SAYA KAVYTHA SUE DARI NEGERI PAHANG INGIN DAN SANGAT BERMINAT UNTUK MENYERTAI LATIHAN INI TERSEBUT..
    SAYA MENGHARAPKAN KERJASAMA PIHAK TUAN/PUAN.
    TERIMA KASIH

  5. salam 1 Malaysia ..
    Saya tidak terpilih dalam PLKN 2013. Tetapi saya amat berharap agar dapat menyertai program ini.Jika saya terpilih saya tidak akan sia-siakan peluang ini kerana saya amat berminat dengan latihan ini.Harap pihak PLKN dapat membuat pertimbangan.Harap maklum balas pihak PLKN.
    Sekian,terima kasih.

  6. SAYA NAK SANGAT MENYERTAI LATIHAN KHIDMAT NEGARA…DARI DULU LAGI SAYA BERHARAP SAYA DAPAT PLKN TAPI TAK DAPAT DAN BAGAIMANA NAK MEMOHON MENYERTAI PLKN???…TOLONGLAH YEE PIHAK PLKN..HARAP DAPAT FIKIR2 KAN..SEKIAN ASSALAMMUALAIKUM

  7. SALAM, saya ingin bertanya bagaimanakah untuk saya memohon mengikuti program khimat negara, saya teringin untuk mengikuti program khimat negara ini. Sebelum ni saya memang tidak pernah dapat tawaran mengikuti program KHIDMAT NEGARA. Saya berminat tolong pertimbangkan permohonan saya. sekian terima kasih.

  8. saya ingin menyertai PLKN siri ke 10/2013 . bagaimana cara memohon PLKN jika saya tidak dapat menyertainya ? saya perlukan FEEDBACK . terima kasih 🙂

  9. Saya terlalu berminat nak sertai PLKN Siri 10/2013 je. Malang nya tak terpilih bila check result nya hari tu. Bagi tau saya macam mana nak mohon untuk ke plkn secara sukarela tahun depan. Saya memerlukan feedback. Terima Kasih 🙂

  10. assalamualaikum,,,sy ingin menyertai PLKN tp sy tidak dapat…sy disini ingin memohon agar pihak PLKN mempertimbangkan permintaan sy untuk menyertai program latihan khidmat negara tersebut…wasalam,harap ada maklum balas dari pihak plkn.

  11. assallamualaikum saya ingin mnyertai PLKN tetapi
    sya tak terplih . jdi sya ingin bwt permohonan
    jika sya dpt mnyertai PLKN , sya tak akn sia2 kn
    program ini. . . sya berminat sgt nan KHIDMAT NEGARA ini
    sya berhrp sya akn dpt. . . bntu lah sya

  12. assalamualaikum..saya sangat ingin menyertai latihan khidmat negara ini..tapi ape kn daya saya ,tidak dpt pergi ke ltihan ini…x ada rezeki..kawan2 sy yg lain ,kebnykn dpt prgi ke latihan ini….sy rse kecewa teramat sngt sbb x dpt pergi…sy amat berharap pihak plkn dpt menerima sy….sy ingin tunjuk kpde kedua ibu bapa sy yg sy blh berdikari untuk urus kn diri sendiri…TOLONG PERTIMBANG KN MASALAH SY INI…wasalam…

  13. salam sejahtera
    sy ingn bertanye.. kwn sy dpt mnyertai PLKN siri 1.. bilakh surat tersebut akn diterima oleh kwn sy ?? sy mgharapkn mklum blas,,,

  14. sya ingin menyertai khidmat negara..kalaw sya di pilih menjadi anggota khidmat negara sya akan turun..sya harap sya dipilih

  15. selamat sejahtera tuan/puan.
    anak saya terpilih menyertai khidmat negara 2013 penggal kedua iaitu mula p-ada 1 april 2013 sehingga jun 2013 di serian, sarawak. ini saya nak tanya, bolehkah tuan/puan memberi keterangan kepada kami cuti khas untuk budak plkn di kem tersebut kerana kami nak tempah tiket kapal terbang ke kuching sarawak mengunjungi anak kami di sarawak pada masa anak kami di sana. sekian , terima kasih.

  16. Bagaimana cara untuk mendapatkan borang kemasukkan semula bagi pelajar pelatih penangguhan..?? Ini kerana saya telah tamat belajar dan kebetulan adik saya juga dapat bagi pelatih kelahiran 1996… Saya juga ingin memohon bagi siri ini… Dan tidak mahu ke plkn tahun hadapan…

    Kerjasama dari pihak Tuan/Puan amatlah saya hargai..

  17. Kalau saya sudah kerja macam mana tu ? Ada kah saya boleh memohon pengecualian atau penanguhan ? Saya terpilih ke plkn siri 10/2013 . Tapi saya sudah kerja . Tolong bagi tahu macam mana cara nya . Terima kasih.

  18. Salam . saya terpilih untuk mengikuti plkn siri 11/2014 tapi kalau boleh saya tak nak mengikuti latihan ini atas sebab-ii tertentu ..Macam mana saya nak buat ? 🙂

  19. Saya ada terpilih di PLKN. Tapi Saya nak tukar kumpulan 1 siri 11/2014. Takut dapat kumpulan 2/ 3.. Macam mana nak tukar kumpulan 1 siri 11/2014??

  20. kah yee sudah terpilih masuk plkn ,
    kah yee mahu minta masuk kumpulan1 2014
    tapi kah yee tidak tahu bagainama mohon~
    kah yee minta tolong~ bantu kah yee dapat masuk kumpulan 1 2014
    terima kasih ~

  21. Tuan…sy liliana..asal lahad datu sy nk sngat2 sertai plkn…kalu blh tlng la sy…..cita2 sy polis,jadi jika ada plkn blh la sy apply…tlong laa sy…lgpun sy ank ke3 abg dan kakak sy xada lgi yg dpt plkn….sy harap tuan dapat prtimbngkan..terima kasih…

Write a Comment

error: Alert: Content is protected !!
Inline
Inline